Page 37 - LaskiBilten_st88_NR
P. 37

PORTRET

       Portret – Vlado Marot


       PREPLET KULTURE, ETNOLOGIJE IN HUMANITARNEGA DELA



         »Bil sem zelo radoveden fant,« v eni   Namesto v razred k Rdečemu križu        všeč delo z ljudmi.« Pripoveduje, da je
       povedi svoje otroštvo opiše Vlado Ma-                                            že kot otrok rad hodil k starejšim kraja-
       rot, letošnji prejemnik zlatega grba Ob-   V prvem razredu je vedel, da želi pos-  nom, ki so z njim delili svoje življenjske
       čine Laško. Odraščal je na manjši kme-  tati učitelj. Zavedal se je, da pot do pok-  zgodbe, občasno pa je koga tudi ostrigel,
       tiji v Šentrupertu v družbi dveh sester.   lica ne bo lahka. Tudi iz okolice je občas-  uredil frizuro ali pobarval lase. Tako se
       Ob pogovoru hitro spoznamo, da je že    no prejel namig, da bo šolanje težko in   je po zaključku študija prijavil na razpis,
       od nekdaj odličen organizator in da je   da je uspeh skorajda nemogoč. »Kasne-   bil izbran in začela se je njegova poklicna
       delovne navade pridobil že zgodaj v živ-  je sem razmišljal, kako so me želeli odvr-  pot na Rdečem križu, ki traja že 38 let.
       ljenju. Med drugim je v mladosti pri-   niti od moje želje. Ampak se nisem pus-  In čeprav ni delal kot učitelj, je stik s šo-
       rejal filmske večere v Mali Brezi, v sre-  til voditi in sem mogoče prav zaradi tega   lami vseeno ohranil, a na nekoliko dru-
       dnješolskih letih pa je po tem, ko je šola   še bolj trmasto vztrajal pri svojih ambi-  gačen način. Z organizacijo so po šolah
       ukinila šolsko kuhinjo, s sošolci prevzel   cijah,« razmišlja. Po zaključeni osnovni   ustanavljali krožke Rdečega križa, prip-
       vodenje le-te. Sogovornik nam je pripo-  šoli se je vpisal na pedagoško gimnazijo,   ravljali predavanja o vlogi in pomenu
       vedoval o času odraščanja, delu na Rde-  ki jo je zaključil z odliko, in se vpisal na   organizacije, o krvodajalstvu in drugih
       čem križu in sodelovanju v Etno odboru   pedagoško akademijo. Z učitelji in pro-  tematikah, povezanih z delovanjem Rde-
       Možnar.                                 fesorji je vzpostavil in z nekaterimi še do   čega križa, do katerih so bili otroci vedno
                                               danes ohranil zelo dobre odnose. Do njih   zelo dovzetni.
                                               je imel veliko spoštovanje, zato si pred    Službene obveznosti mu danes vza-
                                               njimi ni upal pokazati neznanja.  »Zelo   mejo precej prostega časa. Poleg rednega
                                               rad sem spremljal predavanja, mi je pa   dela, torej uradno odmerjenih osem ur v
                                               dodatno  obremenitev  povzročalo  prever-  službi, jih še vsaj enkrat toliko opravi pro-
                                               janje znanja. Groza me je bila, da bi me   stovoljno. »Zjutraj ob 4.00 sem že v služ-
                                               profesor vprašal in ne bi poznal odgovora.   bi. Vmes grem za kratek čas domov, opra-
                                               To bi bila zame katastrofa in si tega nisem   vim kakšne malenkosti, si skuham kavo in
                                               drznil in upal narediti, saj sem imel obču-  grem nazaj v službo. Popoldne oz. zvečer
                                               tek, da bom profesorja razočaral.«       sem običajno ob 19.00 ali 20.00 še vedno
                                                  Čeprav je uspešno zaključil izobraže-  v  pisarni,  ker  drugače  enostavno  ne  gre.
                                               vanje in postal učitelj razrednega pouka,   Če v zadnjem času kdaj pritisnem na za-
                                               žal  kot  učitelj  nikoli  ni  prestopil  praga   voro in za kakšen dan opustim prostovolj-
                                               šolske učilnice. Splet okoliščin ga je na-  no delo v službi, stvari zaostanejo, ker jih
                                               mreč oddaljil od poklica, za katerega se   ne uspem narediti v tekočem času.« Pra-
                                               je izšolal. Službo pedagoga bi po vsej ver-  vi, da na leto koristi največ 10 do 12 dni
                                               jetnosti moral iskati izven laške občine, a   dopusta in da ga večina ostane neizkori-
                                               je bil zelo navezan na dom, hkrati pa se   ščenega. A ko ima proste dni, ima najraje
         Že od otroštva je izredno samostojen   mu je ponudila služba na Rdečem križu,   mir. »S tem si umirim dušo in se napolnim
       in delaven. Precej zgodaj je poprijel za   kjer je bil aktiven že od 3. razreda osnov-  z energijo. Sicer si rad ogledam kak dogo-
       delo, s katerim je zaslužil tudi za šolske   ne šole, v srednji šoli pa je postal tudi taj-  dek ali grem na koncert, ampak kakšen
       potrebščine. Od 2. razreda dalje je kar   nik krajevne organizacije v Šentrupertu.   dan pa najraje dobesedno dam vse štiri od
       osem let med poletnimi počitnicami v    Ko je tako prišla priložnost za zaposlitev,   sebe. Enostavno to potrebujem.« Skozi leta
       Savinjski dolini obiral hmelj, kasneje je   je v njej zaznal izziv.  »Videl sem poseb-  je njegova služba na Rdečem križu pos-
       delal tudi v laški pivovarni, kjer je po-  no poslanstvo, mesto, kjer bi lahko nare-  tala način življenja, čemur je prilagodil
       magal pri spravi ječmena. Z družino so   dil kaj dobrega. Sicer mi je pa vedno bilo   svoje in družinsko življenje. »Moje življe-
       živeli skromno, pravi. Večina njihovega
       dohodka je predstavljala prodaja mleka.
       Na kmetiji, ki ni bila velika – raztezala
       se je na približno 10 hektarjih visoko v
       hribih, na zahtevnem terenu –, so imeli
       okoli sedem glav živine, zato je nekaj de-
       narja prinesla tudi prodaja, katere izmed
       živali. Pojasnjuje, da se je v času njego-
       vega odraščanja večina opravil še delala
       ročno, bilo pa je tudi veliko medsebojne
       pomoči med sovaščani. »Spomnim se oče-
       ta, ki je šel k sosedu in ga cel teden ni bilo
       domov, ker je pomagal pri mlatenju žita.
       Čeprav je bilo doma težko, saj smo bili ot-
       roci majhni, so starejši hodili solidarno-
       stno pomagati sosedom.«

                                                                                                                           37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42