Page 47 - LaskiBilten_st97_NR
P. 47

INTERVJU

       nje/ravnanje bližnjega boli, velikokrat za-  tev odnosa med otrokom in staršem, ki   ga prepustimo dolgotrajnemu stresu in
       vestno stopimo v 'njegovo bolečino', da   za otroka skrbi - npr. oksitocin in opi-  blokiramo kemične procese v možganih.
       mu prenesemo občutenje lastne bolečine.   oidi. Oksitocin se sprosti pri porodu in   Ko bo otrok starejši, bo potreboval veli-
       Dokler se v odnosu ta vedenja in ravna-  pomaga, da se mama in dojenček pove-    ko več pozitivnih izkušenj da bo prede-
       nja ne ozavestijo in s pomočjo terapije ne   žeta. Opioidi pa v otroku sproščajo ob-  lal strah, začel zaupati v življenje in dobil
       spremenijo, vodijo v odmik partnerskega   čutek ugodja. Te kemične snovi nasta-  priložnost, da se razvije v sočutno osebo.
       odnosa in poglabljajo konflikt.         jajo, kadar se eden od staršev ali druga    Ključ povezanosti med staršem in ot-
         V terapijo se vključijo tudi posamezni-  naklonjena oseba, otroka ljubeče dotika   rokom je vzpostavitev očesnega kontak-
       ki, ki se jim odmik v odnosu zgodi v nji-  ali ga objema. Topli in pozorni starši re-  ta v vsaki interakciji z njim – že zelo zgo-
       hovih družinah, prijateljskih in/ali dru-  dno sprožajo nastajanje teh hormonov   daj, med dojenjem, hranjenjem, saj se mu
       gih  odnosih. Ljudje  smo  socialna bitja,   in tako ustvarjajo vez z otrokom. Če pa   takrat razvija občutek ugodja. Danes ve-
       zato potrebujemo bližino in ljubezen    starši otroka redno kritizirajo ali nadi-  likokrat vidim, v zelo različnih situacijah
       drugega, da rastemo, zorimo, da se raz-  rajo, se sproščanje oksitocina in opioida   – pri 'vozičkanju' dojenčkov, pri kosilu v
       vijamo celostno.                        blokira, zato je otrok podvržen dolgotraj-  restavraciji, pri klepetu idr., da je pozor-
                                               nemu stresu, kar za vedno spremeni nje-  nost staršev usmerjena v njihov telefon in
         Na kakšen način lahko logoterapija    gove možgane, in posledično negativno
       pomaga pri stiskah otrok in mladostni-  vpliva na navezovanje stikov z odraslimi,   ne v otroka. Otrok vedno išče bližino ose-
                                                                                        be, ki zanj skrbi in če je ne dobi v polnosti,
       kov?                                    ustvarja nezaupanje v svet. Rodimo se s   se razvijejo odkloni. Starševstvo je danes
         Tu bi želela izpostaviti, da smo v ob-  sistemi za BES, STRAH in LOČITVENO     verjetno edina stvar, za katero ne potre-
       dobju, ko se srečujemo z zelo veliko sti-  STISKO, ker nam pomagajo preživeti.   bujemo opraviti nobenega pisnega preiz-
       skami otrok in mladostniki, tako vedenj-  Vsakodnevni, naključni dogodki lahko   kusa, se pa premalokrat zavedamo, da pri
       skimi (nasilje, agresivnost, poškodovanje,   pri otroku sprožijo enega ali več teh sis-  starševstvu nimamo popravnega izpita.
       tatvine, kriminal ...), ki so vidne navzven,   temov, npr. sistem za strah se lahko spro-  Za razvoj svojega otroka nosimo polno
       kot čustvenimi, ki gredo navznoter (sa-  ži, ko se glasno zaloputnejo vrata, sistem   odgovornost. Otroci nas doživljajo pred-
       mopoškodovanje, motnje hranjena, od-    za bes se aktivira, ko ga poskušamo oble-  vsem na čustveni osnovi in si zapomnijo
       visnosti ...) – vse opisano kriči po ta-  či, sistem za ločitveno stisko pa se pojavi,   še nam tako nepomembne podrobnosti.
       kojšnjem odzivu odraslega in vključitvi   ko zapustimo sobo. Dojenčki se dnevno     Dragi starši, najboljši recept za vzgojo
       strokovnjakov.                          tolikokrat vznemirijo zaradi  aktiviranja   je v nas samih – starši smo tisti, ki ustvar-
         Logoterapija lahko s svojimi metoda-  teh sistemov v možganih prav zato, ker   jamo pogoje za otrokov celosten razvoj.
       mi učinkovito pomaga pri stiskah otrok   so njihovi racionalni možgani še premalo   In vsak otrok nam je dan s točno določe-
       in mladostnikov, saj odpira njihovo du-  razviti, da bi jim lahko pomagali misliti,   nim namenom, ne da spremenimo nje-
       hovno dimenzijo, v kateri skupaj z njim   preudarjati in se pomiriti.            govo osebnost, ampak sebe in svoja rav-
       raziskujemo, odkrivamo in spodbujamo       Ker nekateri otroci od svojih staršev   nanja v odnosu do njega. Ko nam otrok z
       njihove talente, vrednote in stališča. Ta-  ne doživijo dovolj čustvenega odzivanja   vedenjem sporoča, da se nekaj dogaja na
       lente prejmemo z razlogom, ne da jih dr-  v situacijah, ko se aktivira njihov sistem   njegovi biološki in psihološki dimenziji,
       žimo zase, ampak, da jih damo 'za neko-  za opisane stiske, se v možganih ne raz-  nam to navadno pokaže na neprimeren
       ga' in 'za nekaj', kar pa predstavlja smisel   vijejo povezave, ki omogočajo učinkovito   način, da nas to 'razjezi'. Takrat je potreb-
       življenja. Velikokrat otroci in mladostni-  obvladovanje stresnih okoliščin. Posledi-  no ozavestiti, da otrok tega ne počne zato,
       ki ne vedno kakšne talente, vrednote in   ca tega je, da kasneje v življenju odrasel   da nas prizadene, ampak je sam nekje
       stališča nosijo v sebi, in ko jih prepozna-  ne razvije višjih sposobnosti za pozor-  ranjen in tega ne zna ubesediti. Odrasli
       jo, se smiselno izpolnijo.              nost do drugih ali za razmišljanje o svo-  smo tisti, ki moramo otroka pripeljati do

         V intervjuju za radio Ognjišče, kjer ste   jih občutjih na bolj objektiven način.   »ubesedenja« njegovega čustvovanja. Ko
       s kolegom logoterapevtom spregovorili o    Če povzamem, je v zgodnjem obdobju    se uspemo preseči pri otrokovih vedenjih
       logoterapiji, ste omenili, da se osnovno   ključnega pomena, da se starši aktivno od-  na način, da se nanj ne jezimo, ampak z
       zaupanje začne v družini. Če se otrok v   zovejo na otrokov jok in skušajo ugotoviti,   njim raziskujemo njegovo doživljanje,
       družini ne počuti sprejetega, se pričnejo   kaj ga je vznemirilo. Ljubkovanje, telesni   imamo možnost, da ga slišimo, ga nauči-
       kazati določeni odkloni. Kaj je tisto naj-  dotik, nežna beseda in rahlo zibanje v na-  mo ozaveščati svoja stanja in spreminjati
       pomembnejše, na kar moremo biti po-     ročju starša, bodo v otrokovih možganih   njegovo vedenje in ravnanje.
       zorni v začetnih razvojnih stopnjah?    sprostile občutja ugodja in s tem vzpod-    Vse starše, ki se vas vsebine vezane na
         Nevroznastveniki so odkrili, da se člo-  budile zaupanje, da je svet varen in dober.  otroke vsaj malo dotaknejo in vas za vaše
       vekovo povezovanje in odnos začneta v      Danes vse več govorimo o stresu. Kar   otroke skrbi, pozivam, da svojim otrokom
       zelo zgodnjem otroštvu. Daniel J. Sie-  je zastrašujoče je, da je vse bolj prisoten   ne dajajte pametnih telefonov ali tablic –
       gel, dr. med in dr. Tina Payne Bryson v   že pri otrocih. Zakaj menite, da je temu   to je vstopnica za razvoj odvisnosti. Naša
       knjigi Celostni razvoj otroških možga-  tako in na kaj morajo biti starši in vsi   duhovna dimenzija nosi obilo domiselnih
       nov predstavita najsodobnejša odkritja   vključeni v vzgojno izobraževalne proce-  stvari, ki jih lahko z otrokom počnemo, ko
       o razvoju otroških  možganov.  V njej je   se pozorni?                           pijemo kavo, čakamo v čakalnici ipd.
       zapisano, da otrokovi možgani dozorijo     Stres se pri otroku pojavlja v zgodnjem   Vse več posameznikov se sooča z obču-
       po rojstvu. Interakcija otrokove bližnje   otroštvu, če starši ne prepoznamo otro-  tenjem praznine zaradi življenjskih pre-
       osebe je tista, ki oblikuje otrokovo zau-  kovega odziva v posameznih situacijah   lomnic kot so ločitev, prevara partnerja,
       panje v svet. Vzgoja in odnos odraslega   in ga nezavedno in/ali zavedno spodbu-  odhod otrok iz družine (sindrom prazne-
       do otroka vplivata na kemične procese v   dimo, če se na njegov jok ne odzovemo.   ga gnezda), težke bolezni ipd. Na kakšen
       možganih, ki aktivirajo kemične snovi in   Ne drži, da bo otrok noč prespal, če ga tri   način kot logoterapevtka pristopate k to-
       hormone, ki so pomembni za vzpostavi-   noči pustimo, da neutolažljivo joče. S tem   vrstnim problemom?

                                                                                                                           47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52