Page 43 - Laski_Bilten_st71_NR
P. 43

SOCIALA

       je (sodišča, centri za socialno delo, …)   komunikacija. Zaupanje v tem delu, da   rih duševnih stiskah tudi kasneje v življe-
       v vseh postopkih, ki jih vodimo, slediti   oba starša zmoreta poskrbeti za potrebe   nju.« (Žmuc - Tomori, 1989: 8) Pogosto
       NAJVEČJI KORISTI OTROKA. Otrok          otroka in da pri tem starša enotno preda-  v družinah, kjer prihaja do dlje časa tra-
       je naše bistvo iz katerega izhajamo. Kljub   jata otroku zanju pomembne vrednote in   jajočega ločitvenega postopka in močne-
       temu pa se včasih zgodi, da nam kdaj    postavljata jasne meje. To pa lahko star-  ga konflikta med bivšima partnerjema in
       starši očitajo, da smo na strani drugega   ša udejanjita samo v primeru, da je njuna   staršema, pri otrocih prihaja do čustve-
       starša. Naš odgovor je – da smo vedno   medsebojna komunikacija primerna – se    nih in vedenjskih težav. Slednje so izraz
       na strani otroka! Razlogov za takšen oči-  pogovarjata in slišita. Cilj vsakega star-  njihove stiske in spregledanih razvojnih
       tek je lahko več, večinoma pa jih izhaja iz   ša bi morala biti starševska usklajenost,   potreb. Otroci so ves čas trajanja postop-
       tega, da starš ne (z)more sprejeti, da je v   ki jo lahko dosežeta na način, da si jas-  ka v »bojni coni«. To je zanje in njiho-
       korist otroka, da je tudi drugi starš aktiv-  no predstavita pričakovanja drug do dru-  vo telo ogromen stres, ki dolgo traja in
       no vključen v življenje otroka. Starš pa to   gega kot starša. To lahko starša naredita   se na ta način spremeni v kronični stres,
       težko sprejme zaradi svojih čustev v od-  tudi na način, da na list papirja zapišeta   ki vpliva na psihofizični in telesni razvoj
       nosu do bivšega partnerja oz. partnerke.   svoja pričakovanja v odnosu do drugega   otroka.
         V naši družbi še vedno velja tradicio-  starša, npr. Jaz kot mati/oče, pričakujem   V praksi se (v zadnjih letih bolj po-
       nalno prepričanje, da se ob ločitvi otrok   od tebe kot očeta/matere najinega otro-  gosto) zgodi, da pride v času adolescence
       zaupa v varstvo in vzgojo materi. Očetje   ka, da …                              do »predodelitve«. To pomeni, da se ot-
       niti ne pomislijo, da bi izrazili željo, da bi   Vloga očeta in matere je zelo drugač-  rok zaupa v varstvo in vzgojo drugemu
       se otrok zaupal v varstvo in vzgojo njim,   na. Nanjo vplivajo družbeni konstrukti,   staršu, npr. ves čas je otrok živel pri ma-
       pa čeprav bi mogoče, v dani situaciji,   tradicionalna pričakovanja, »naravni«   teri, potem pa se odloči za »menjavo« k
       zmogli izvajati varstvo in vzgojo v večjo   vplivi in osebnostne značilnosti vsake-  očetu. Otroci so v tem obdobju že toli-
       korist otroka.                          ga posameznika. Mame smo v odnosu z      ko stari, da tako center kot tudi sodišče,
         Dejstvo, ki ga je potrebno izpostavi je,   otroki drugačne kot so očetje - bolj než-  upoštevata njihove želje, če menijo, da je
       da so stiki med očetom in otrokom zelo   ne, popustljivejše, potrpežljive … Ampak   njihova želja v skladu z njihovo največjo
       pomembni. V praksi se velikokrat zgodi,   očetje so tisti, ki jasno postavijo mejo, ki   koristjo. »Ker je obdobje adolescence za
       da očetje iz različnih razlogov stikov ne   se igrajo z otroki na drugačen način in   številne mladostnike težavno, bo očeto-
       izvajajo oz. so v življenju otroka odsotni.   nanje delujejo z drugačno energijo – »…   va prisotnost še toliko bolj potrebna. Za
       »Očetova odsotnost ima različne vzroke:   vsebina očetovih dejavnosti je bolj igri-  fante zato, ker se v tem času istovetijo s
       oče, ki ga ni, oče, ki noče, oče, ki ne zmo-  ve, bolj spodbujevalne narave.« (Arenes,   podobo očeta. Za dekleta pa zato, ker jim
       re, oče, ki ne zna, oče, ki ne ve, oče, ki   2003: 129) Želela bi tudi izpostaviti, da so   bo oče tekom postopka pomagal obliko-
       ne sme.« (Žmuc - Tomori, 1989: 8) Po-   vloge staršev dinamične. S tem mislim,   vati identiteto ženske in se bodo preko
       gosto so ti razlogi izven otroka samega.   da se glede na razvojne potrebe otroka   njega soočile s pogledom moškega, ki jim
       Tako se očetje odločijo za prekinitev, ker   pomen vloge starša v njegovem življenju   bo vlil samozaupanje. Oboji, fantje in de-
       ne zmorejo komunikacije z materjo otro-  spreminja, npr. v začetnem  obdobju  je   kleta, si bodo v tem obdobju želeli početi
       ka ali ker mati otroka ob začetku stika ali   zaupnik mama, kasneje v adolescenci pa   stvari skupaj z očetom. Želeli bodo, da jih
       zaključku stika očeta s čim obremenjuje   oče. »Raziskave o vplivu očeta na otrokov   spremlja na kraje, ki so jih izbrali ali jim
       ali ker mati otroka čustveno obremenjuje   osebnostni razvoj in njegovo življenjsko   da nasvet, če ga bodo zanj prosili.« (Are-
       in to vpliva na otrokov odnos do očeta.  pot opozarjajo na odločilni pomen, ki ga   nes J., 2003: 107) V vsakem posameznem
         Starš, ki izvaja stike, večkrat dobi ob-  ima oče za razvoj ustvarjalnosti, samos-  primeru se korist otroka gleda NUJNO
       čutek, da mora tisti kratek čas posvetiti   tojno udejstvovanje in splošno prilago-  individualno – torej kateri od staršev bo
       »zabavi«. Temu seveda ni tako, še pose-  dljivost zahtevam stvarnosti, še posebno   zmogel poskrbeti za izvajanje varstva in
       bej v situacijah, ko stike izvaja oče, kate-  pa za razvoj otrokove socialne zrelosti.«   vzgoje v največjo korist otroka.
       rega tradicionalna vloga je, da predsta-  (Žmuc - Tomori, 1989: 7)                  ZA OTROKA je pomembno: da sta
       vlja nekoga, ki postavlja mejo in nastopa   Že od rojstva je »… eden od pomemb-  tudi po ločitvi, v njegovem življenju pri-
       odločno. Zato so tudi stiki namenjeni, da   nih vidikov očetove vloge, da moški skrbi   sotna oba starša, da v odnosu do njega
       se opravijo obveznosti za šolo, da se ot-  za zdravo distanco med materjo in otro-  nastopata enotno in drug drugega spod-
       roka pelje na obšolsko dejavnost, da se v   kom« (Arenes, 2003: 122) in pomembno   bujata  v svoji starševski  vlogi.  »Očetje
       času stika opravi zdravniški pregled. Res   je, da ta vidik ohranja tudi v primeru lo-  bodo tako našli svoj osebni, pa tudi oče-
       je, da so stiki namenjeni tudi vzpostav-  čitve. Samo tako bo otroku omogočena   tovski način funkcioniranja s svojimi ot-
       ljanju odnosa med otrokom in staršem,   izkušnja primarne družine z obema star-  roki v skupnem življenju z njimi. Očetje
       katerega lažje vzpostavita v njima doma-  šema, kjer bo imel priložnost varno se   bodo razumeli otroški svet, če bodo z ot-
       čem okolju in vzdušju ter pri aktivnostih,   navezati na oba starša.             roki delili srečo pri igri, užitek pri gleda-
       ki sta jima blizu, toda otrok mora ime-    Dajanje pomena očetu v družinskem     nju otroških programov in napor pri re-
       ti izkušnjo, da vse zanj pomembne, am-  življenju pomembno razbremeni tudi       ševanju domačih nalog. Tako bodo dobili
       pak mogoče neprijetne stvari, urejata oba   mati.  Mati v današnjem  času  potrebuje   pravico do vstopa v svet svojih otrok. Oče
       starša. Tukaj bi kot konkretni primer lah-  razbremenitev, saj prevzema veliko več   si mora resnično želeti doživljanja otro-
       ko izpostavili pisanje domače naloge.   vlog kot jih je v preteklosti.           ških dogodivščin skupaj s svojimi otro-
         Partnerja sta se ločila in njuna vlo-    Prisotnost očeta v življenju otroka je   ki.« (Arenes, 2003: 126)
       ga se je preoblikovala – postala sta bivša   pomembna za njegov psihosocialni ra-   Odgovornost obeh staršev je, da iz-
       partnerja. Toda kljub temu sta ohranila   zvoj.  »Odsotnost  očeta je eden  izmed   vajata varstvo in vzgojo ter stike na na-
       vlogo starša. In za izvajanje starševstva v   največkrat ugotovljenih neugodnih vpli-  čin, da bodo ti potekali v korist otroka.
       korist otroka je bistveno medsebojno za-  vov na razvoj in psihodinamiko različnih   Tisti od staršev, ki mu je otrok zaupan v
       upanje, vzgojna enotnost in medsebojna   motenj pri rasti osebnosti in pri raznote-  varstvo in vzgojo, mora otroka spodbuja-



                                                                                                                           43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48