Page 32 - LaskiBilten_st86_NR
P. 32

PORTRET

       Portret Avgusta Aškerca                                                          lo nazaj na Senožete. Odraščal je z dve-
                                                                                        ma bratoma in sestro, ki so se s časoma
       VSAK DAN JE LAHKO                                                                odselili, Avgust pa je ostal s staršema na
                                                                                        kmetiji  in  si  nato  tam  družino  ustvaril
       LEP                                                                              tudi sam. »Žena je Celjanka in pravi, da
                                                                                        še sreča, da je to prva hiša v vasi, drugače
         »Senožete so lepe,« nam je med pogo-                                           je verjetno ne bi bilo tu. Ker je že preda-
       vorom zaupal Avgust Aškerc, ki je v vasi                                         leč,« smeje pripoveduje Avgust. Vzgojila
       nad Rimskimi Toplicami odraščal in                                               sta dva otroka, hčerko in sina, danes jim
       kjer z družino biva še danes. Vas na des-                                        družbo delata tudi dva vnuka. Z bratom
       nem bregu reke Savinje je znana pred-                                            in sestro ter družino pokojnega brata je
       vsem zaradi svojega nekdanjega pre-                                              še vedno povezan in jim je hvaležen za
       bivalca, pesnika in duhovnika Antona                                             vso pomoč, ki so mu jo nudili in mu jo še
       Aškerca, sicer tudi prednik našega sogo-                                         danes. »Res so velikokrat priskočili na po-
       vornika. Avgust Aškerc o svojem starem                                           moč – ali pri delu na kmetiji ali pri skrbi
       stricu rad pripoveduje in obiskovalce                                            za naše starše. Ta povezava v družini je še
       popelje po njegovi domačiji. A naš po-                                           vedno zanimiva in močna.« Zberejo se ob
       govor je tokrat stekel tudi v drugo smer                                         praznovanjih, rojstnih dnevih, godovih
       – o mladosti, delu na kmetiji, željah ter                                        in podobnih priložnostih.
       pomenu slovenstva in slovenskega jezi-                                              Velik poudarek Avgust daje zavedanju
       ka.                                                                              pomena slovenstva in slovenskega jezika,
         »Imel sem lepo otroštvo. Čeprav si tak-  na.« Želja po podobnih avanturah je še   morda ima to že v krvi, v genih. Opozar-
       rat in tudi kasneje v mladeniških letih ni-  vedno v njegovih mislih. »Rad bi preho-  ja na spoštovanje našega knjižnega jezi-
       koli nisem mislil, da bom kmetoval,« pri-  dil pot od Baltika do Jadrana. Ne vem, če   ka, negovanje mnogih narečij, prisotnih
       poveduje Avgust. Zaključil je poklicno   mi bo uspelo, saj po vsej verjetnosti zara-  v slovenskem prostoru, in ohranjanje
       šolo, mladostniški lenobnosti pa pripisu-  di zdravstvenih težav to ne bo izvedljivo.   slovenščine v zamejstvu. »Slovenski je-
       je, da je zaradi nje pri tem tudi ostal. Ce-  Mogoče mi bo uspelo prehoditi vsaj kak-  zik, slovenska kultura, slovenski narod je
       lotno poklicno pot je delal v prodaji kot   šen del – vsaj čez Slovenijo,« razmišlja   tukaj prvobiten in mislim, da bi to morali
       prodajni svetovalec, s čimer se pravza-  Avgust in dodaja, da zdaj rad ostaja tudi   bolj spoštovati in več narediti na tem, da
       prav ukvarja tudi po upokojitvi, in sicer s   doma. Uživa v pridelavi sira, z veseljem   smo vendarle Slovenci. Imam občutek, da
       prodajo domačih mlečnih izdelkov. Vse-  obiskovalcem pripoveduje o Aškercu in    bi vsak bil potomec ali Francozov ali Itali-
       kakor je pomemben del njegove zgodbe    hkrati hudomušno priznava, da je v tis-  janov ali Nemcev, samo Slovan ne bi bil.«
       kulturno udejstvovanje v kraju ter ohra-  tih letih, ko mu gredo včasih po glavi tudi   Meni, da imamo tega zavedanja prema-
       njanje kulturne dediščine s skrbjo za   kakšne bedarije. Z ženo rada planinarita   lo: »Te naše bitnosti slovanstva in sloven-
       Aškerčevo domačijo in pripovedovanjem   in si enkrat na leto privoščita tudi izlet po   stva, da smo vendarle tukaj. Ne glede na
       o življenju našega največjega pesnika ba-  Evropi. Izjema je bilo lansko leto, za kate-  globalizacijo je pravzaprav slovenski jezik
       lad in romanc.                          rega pa Avgust pravi, da ga tako ali tako   ali narečje, če želite, popolnoma tisto, kar
                                               ni bilo. »Smo ga nekako preživeli, ampak
         Mladostniških  let se rad  spominja –   se mi zdi, da ga ni bilo.« Verjetno ni edini   se moramo zavedati, da smo. Pojasnjuje,
       eden izmed razlogov so potovanja. »Zelo   s podobnim mišljenjem.                 da je podobne poglede imel tudi Anton
       veliko sem štopal. Ne samo po Sloveniji                                          Aškerc. »Moj stari stric se je bil pripravljen
       in Jugoslaviji. Najlepše mi je bilo štopati                                      stepsti, skregati s tistim, ki ni delal v prid
       po Italiji, Avstriji, nekaj tudi po vzhodni   Pomen slovenstva                   Slovencev in slovanstva. To se vidi tudi iz
       Evropi. Včasih si na štop lahko šel skoraj                                       njegove poezije, njegovih del. Pa čeprav ga
       kamorkoli si si poželel, danes tega ni. Po   Čeprav je v mladostniških letih pre-  tudi zelo veliko vleče na tuje, predvsem na
       mojem videnju je danes zadeva nevar-    cej prepotoval, ga je življenje pripelja-  vzhod.«
                                                                                           S kulturo in jezikom je Avgust povezan
                                                                                        preko Kulturnega društva Anton Aškerc
                                                                                        Rimske Toplice, hkrati se rad odzove po-
                                                                                        vabilu drugih društev in sodeluje z nji-
                                                                                        mi, na pomoč priskoči tudi mladim pri
                                                                                        raziskovanju  Aškerčevega  življenja,  na
                                                                                        domačiji pa gostijo tudi literarne večere.
                                                                                        Sodeloval je pri načrtovanju Aškerčeve
                                                                                        poti od Zidanega Mostu preko Velikega
                                                                                        Širja do Aškerčevine. »Veliko je posame-
                                                                                        znikov, ki pot prehodijo in se oglasijo pri
                                                                                        nas ne samo na dan, ko je uradni pohod.«
                                                                                        Razlaga, da pot prehodi tudi precej po-
                                                                                        vratnikov.
                                                                                           Žal na Aškerčevini opažajo, da zani-
                                                                                        manje za pesnika ni več tako veliko. Za-
                                                                                        znavajo upad števila šolarjev, obisk iz za-
                                                                                        mejstva pa že lahko številčno primerjajo

       32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37