Page 28 - Laski_Bilten_st64_NR
P. 28

STIK



          RAZSTAVA JOŽETA FOLTINA V RAZSTAVIŠČU
          KULTURNEGA CENTRA

            V pustnem času pa vse do sredine marca je v razstavišču
          Kulturnega centra Laško na ogled razstava profesorja likov-
          ne umetnosti Jožeta Foltina. Tema je času primerna. Poleg
          čudovitih krajin so Foltinov priljubljen motiv tudi kurenti.
            Likovni kritik Mario Berdič je o razstavi zapisal: »Ptujski
          slikar in likovni pedagog Jože Foltin se že od začetkov svoje
          likovne ustvarjalnosti v okviru klasične motivike najraje po-
          sveča krajinam, vedutam, cvetličnim tihožitjem in etnograf-
          skim motivom, tematsko izhajajoč iz svojega neposrednega
          življenjskega okolja, Ptujskega polja. Po eni strani torej neut-
          rudno slika vinorodne gorice, sadovnjake in neskončna polja
          Dravske doline, vključno z značilnimi zaselki ali osamljenimi
          kmetijami ter seveda nepogrešljivimi podružnimi cerkvami
          ali kapelicami, po drugi strani pa na tisoč načinov upodab-
          lja eno izmed najznamenitejših lokalnih etnografskih poseb-
          nosti, koranta (po markovško) oziroma kurenta. Umetnik je
          skozi vse ustvarjalne faze, kot izraziti risar, tudi v slikarstvu
          uporabljal linijo kot osnovni oblikotvorni likovni element.
          Njegov likovni izraz je bil dolgo časa v osnovi naravo posne-
          majoč z umirjenim koloritom, četudi se je formalno nagibal
          k blagi ekspresivni deformaciji likovnih objektov (drevesa,   nosilcu, vedno bližje abstraktnemu ekspresionizmu. Skraj-
          hiše). Devetdeseta leta prejšnjega stoletja zaznamujejo pre-  no stopnjo doseže razvoj nekje leta 1998 s pojavom informe-
          cejšnje spremembe in celo odstopanja od dotedanjega Folti-  lovsko zasnovanega ciklusa Najdišč, kjer avtor pri oblikova-
          novega formalnega izraza, kot posledice na novo odkritega,   nju slikovne površine ob akrilnih barvah prvič uporabi tudi
          skoraj mladostnega veselja do raziskovanja drugačnih likov-  neslikarski material (zemlja, pesek, drobno kamenje in lepilo
          no izraznih možnosti. V začetku devetdesetih let namreč ne-  kot vezivo). Slikovna površina hkrati pridobi reliefno struk-
          nadoma uvede geometrijsko stilizacijo na skrajnem pragu   turo v simboličnem pomenu slojevitosti arheoloških najdi-
          abstrakcije, ki počasi narekuje razvoj mrežaste asimetrične
          kompozicije, vendar še zmeraj ohranja prepoznavnost svoje   šč, temu ustrezen pa je tudi vseprevladujoč ugasel, zemeljski
          običajne motivike. Sredi devetdesetih let Foltin še stopnjuje   lokalni kolorit. Prevladujejo torej rjavi in oker odtenki, po-
          učinek dinamične ekspresije s pomočjo izrazitejše gestual-  gosto tudi nekromatične črne in sive nianse, morda celo v
          nosti in celo dripinga, puščajoč sledove odtekajoče barve po   spremstvu temnozelenih kolorističnih variant. V nekatera
                                                                    dela iz cikla Najdišča eksplicitno vključi še črepinje keramič-
                                                                    nega posodja, kot simbole arheoloških ostankov preteklosti,
                                                                    v druga pa pločevinske ostanke konzerv ali papirnate em-
                                                                    balaže, kot simbole propada sodobne civilizacije, ki ni nič
                                                                    drugega kot le še en sloj v neskončnih plasteh človeške zgo-
                                                                    dovine. Foltin se v novejših delih tako usmeri od krajin na
                                                                    površju zemlje proti krajinam v zemljini globini, pri čemer
                                                                    pridobi njegov opus popolnoma nov, simboličen pomen.
                                                                    Skrajno nenavadna je tudi sinteza kontinuiranega cikla Ko-
                                                                    rantov, sicer tradicionalnega Foltinovega likovnega motiva,
                                                                    kjer je združen informelovski pristop Najdišč z ekspresivno
                                                                    učinkujočo avtorjevo klasično risbo ob kontrastno učinku-
                                                                    jočem transparentnem koloritu počlovečene, strah zbujajo-
                                                                    če maske. Oba novejša cikla (Najdišča in Koranti) sicer po-
                                                                    menita tematsko evolucijo starejših faz, vendar z radikalno
                                                                    spremenjeno likovno tehniko in izrazom. Z »zemljo zasu-
                                                                    ta« Korantova maska simbolizira prehod iz življenja v smrt
                                                                    in obratno, v arheološkem kontekstu pa tudi povezavo med
                                                                    preteklostjo in sedanjostjo, kot nesmrtno znamenje vseh ča-
                                                                    sov. Na tokratni razstavi predstavlja Jože Foltin najnovejša
                                                                    dela, ki pa se navezujejo na njegovo tradicionalno tematiko
                                                                    in motiviko.«
                                                                      Lepo vabljeni, da na razstavi v Kulturnem centru poiščete
                                                                    vsak svojega kurenta in se potopite v pokrajine Jožeta Folti-
                                                                    na.

                                                                                                              Tomaž Majcen



       28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33